Egy kis történelmi áttekintés
A mai logók eredete egészen az ókorig vezethető vissza. Az eltelt évszázadok alatt a számtalan történelmi esemény és az ügyes vállalkozók hatására az egyszerű hieroglifáktól eljutottunk a mai modern logók korszakához.
A logó és a márka
A „logó” mint kifejezés a „logogram” szó lerövidült formája, amelynek jelentése egy szót vagy kifejezést bemutató jelzés. Az elnevezés a görög „logos”-ból származik, amely magyarul „szó”-nak fordítható. Egyszerűbben megfogalmazva: a logó egy-egy szó vizuális jele.
A források szerint a hieroglifák és a piktogramok tekinthetők a logók legelső történelmi őseinek. Az ókori világban, amikor az emberek között még általános volt az írástudatlanság, kiemelkedő jelentőséggel bírtak ezek a jelek. Ha egy akkor élt kereskedő helyébe képzeljük magunkat, tulajdonképpen a boltja bejáratánál kitett jelzés volt az egyetlen eszköze arra, hogy tudassa az emberekkel, mit árul.
Más a helyzet a márka esetében, amelynek eredetét maga az elnevezés (billog, vagy angolul brand) mutatja. Az ősi állattartó gazdák minden állatuk bőrébe beleégették a jelüket, hogy azonosítani lehessen őket; így jelölték, melyik tartozik az állományukba.
Ha leegyszerűsítjük az eddigieket: a logó mutatta meg, hogy mivel foglalkozol, míg a márka biztosította azt az egyedi jelzést, amely megkülönböztetett a versenytársaktól. Ez az alapvető különbség mind a mai napig igaz!
A logó kommunikál, a márka azonosít
Ha továbbutazunk az időben, eljutunk a középkorig, amikor már akadt példa arra is, hogy a logó és a márka együttműködött egy designban. Példaként említhetjük a címereket, amelyek egyrészt azonosították az uralkodóházat vagy nemesi családot, amelyhez valaki tartozott, vagy amelyért valaki harcolt, de egyúttal e ház vagy család legfontosabb értékeit is közvetítették a címerben elhelyezett képek, ikonok segítségével. Mondhatni képüzenet formájában történt a kommunikáció.
A nyomtatás azonban mindent megváltoztatott!
A talpraesettebb vállalkozók hamar felismerték, hogy egy hatékony design és némi reklámtevékenység óriási üzleti hasznot hozhat.
Egy idő után egyre elterjedtebb lett az a megoldás, amelyben a kommunikatív logót és az azonosító márkát már együttműködve használták. Ez volt a kulcsa annak, hogy egy nagyobb piacon is emlékezzenek egy cégre, és ezáltal nagyobb nyereségre tegyenek szert.