Marketing fogalmak, melyekkel érdemes foglalkozni – pozicionálás

A marketingtevékenység egyik legfontosabb folyamata a szegmentálás-targetálás- pozicionálás. Ez a folyamat nyújt ugyanis lehetőséget a tudatos tervezésre, és arra, hogy a vállalkozás termékeit és szolgáltatásait egy előzetesen azonosított vásárlói kör igényeinek megfelelően, értékelhető és érzékelhető versenyelőnyök mentén alakítsa ki. A szegmentálás és célcsoport-képzés (targetálás) során történik a kiszolgálni kívánt piaci szegmens kijelölése, a pozicionálás során pedig a versenytársak ajánlatai ismeretében e fogyasztói csoport elvárásait tükröző, egyedi termékajánlat megfogalmazása.

A sikeres piaci fellépést alapvetően determinálja, hogy a vállalkozás helyesen választja-e meg azt a célpiacot, illetve azokat a fogyasztói csoportokat, akiket termékeivel, szolgáltatásaival meg kíván célozni. A legtöbb cég számára ugyanis hosszú távon veszteséget okoz, ha nem tudatos a fogyasztók kiválasztásában. Ezért célszerű a marketingtervezés kezdeti szakaszában egyértelműen meghatározni és jellemezni azt a célpiacot, amelyen a vállalkozás termékeivel, szolgáltatásaival, áruival jelen kíván lenni.

A pozicionálás célja, hogy a vállalkozás termékét vagy szolgáltatását egyértelműen megkülönböztesse a versenytársak kínálatától. A pozicionálás lehetőségeinek felkutatásában a kisvállalkozások támaszkodhatnak saját képességeikre, emberi, technikai és pénzügyi erőforrásaikra, a vevők elvárásaira, valamint a versenytárselemzés eredményeire.

A termékek pozicionálásra számos lehetőség van, a leggyakoribbak: a terméktulajdonság alapján (méret, forma, mágikus összetevő, felhasznált alapanyag, alkalmazott termelési eljárás, tartósság, javíthatóság, kapcsolódó hagyományok), a felhasználási mód szerint, a vevőszolgálat színvonala alapján (szállítási feltételek, tanácsadás, speciális szolgáltatások), az ár alapján,az értékesítés helye szerint, valamint a kommunikáció eszközeivel történő pozicionálás.

Ezek közül olyan tényezőt kell a pozicionálás középpontjába állítani, amely nem csak hasznos a vevőknek, de egyedi, utánozhatatlan és fenntartható, miközben nyereséges pozicionálási tényező a vállalkozás számára is.

Vélemény, hozzászólás?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..