A színek szerepe a marketingben

A színek jelentéssel bírnak. A marketingben ez már régóta ismert tény. Azonban amikor színt választunk, lehet, hogy magunk sem tudjuk, de egyben látható rezgéseket is küldünk a reménybeli vásárló, honlap-látogató, üzleti partner felé.

A marketing roppant tudatosan használja a színek kommunikációs erejét. A szín az életünk része. Mindenhol színek vesznek körül bennünket, és hatnak ránk. A színek legtöbbször nem is a tudatos énünkhöz szólnak, hanem a tudatalattihoz, megmozgatva ott olyan rezgéseket, amelyeket nem is gondolnánk.

A szín tudományos vizsgálata Sir Isaac Newton 1666-ban kezdett kísérleteivel indult, amikor is a Napból érkező fényt egy prizmával felbontotta majd újraegyesítette. A létrejövő képet spektrumnak (latinul spectrum – képzet), színképnek nevezte el, benne megjelent a szivárvány teljes színskálája. Newton a fényt zenei hangoknak és a bolygóknak is megfeleltette. Moses Harris 1770-ben írta le a színkört, amelyben 3 alapszínt jelölt meg: a kéket, a pirosat és a sárgát. Johann Wolfgang Goethe, aki maga is festett, kritizálta Newton elméletét és írásait, és felállította saját színkörét: szerinte a színkör 6 színből áll, a színeket pedig a fény és a sötétség keveredése hozza létre. Az ő megfigyelései között szerepeltek először a komplementer színek.

Az alapszínek és hozzájuk társított jelentések:

Piros – energia, dinamizmus, a vér színe, erotikus, a tűz színe, cselekvésre késztet, negatív megközelítésben a harag színe

Sárga – jókedv, nyár, tettrekészség, felszabadultság, negatív megközelítésben az irigység színe

Zöld – természetesség, megnyugvás, remény, termékenység, negatív megközelítésben a féltékenység színe

Kék – igazság, békesség, bölcsesség, az égbolt színe, higgadtság, biztonság, hűség, bizalom, tekintély

Bordó – elegancia, drágaság

Barna – férfiasság, stabilitás, a föld színe

Narancs – büszkeség, önérzetesség, segítőkészség, ambíció, kreativitás, életerő

Lila – lelkiség, szellem, királyi, misztikus

Fehér – tisztaság, szűziesség, béke, teljes egyensúly, semlegesség

Fekete – elegancia, méltóság, formális, szigorú, negatív megközelítésben gyász, depresszió

Egy honlap tervezése esetében a grafikai tervezőnek tisztában kell lennie azzal, hogy melyik színt melyikkel együtt alkalmazhatja, vagy melyek azok, amelyek nemcsak hogy nem illenek össze, de egyenesen olvashatatlanná teszik a szöveget, ha a háttér az egyik, a betű a másik színben készül.

Ilyen “végzetes kombináció” a kék és a piros.

Általában harmonikus kombinációkat adnak azok a színek, amelyek a természetben is megtalálhatók egymás mellett.

A nyomdatechnikában a színeket az un. Pantone-skála segítségével azonosítják.

A honlapkészítés során különösen kell ügyelni a színek egymással való összhangjára! A rosszul megválasztott háttér és betűszín ugyanis olvashatatlanságot eredményez, amit a monitor fénye, vibrálása csak még jobban felerősít, és a honlap látogatója máris kattint tovább!

Amikor honlapot vagy logót készítünk, a színek megválasztásánál a fenti pszichológiai alapokról indulunk, és igyekszünk a színek számát minél inkább leszorítani.

Mire érdemes oda figyelni, amikor valaki honlapot terveztet?

A szín minden monitoron más, sőt, minden eszközön is más, ezért soha nem lesz olyan, hogy egy logónak vagy egy honlapnak a színe mindig azonos. A tabletek és okostelefonok kijelzője élénkebbé teszi a színeket és fotókat. A honlaptervezés során igyekszünk úgynevezett „webbiztos” színeket használni, ami a szóba jöhető árnyalatok számát csökkenti. Az arany és az ezüst csillogása csak a fotón jön ki igazán jól, egyetlen szín használatával okkert vagy szürkét fog látni a kedves Megrendelő, ugyanis a csillogás az agyunkban áll össze. A sötét alapszínű honlapot általában elegánsabbnak látják az emberek, míg a világosat nem kifejezetten – a sötét alapszínen viszont nem lehet olvasni

Vélemény, hozzászólás?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..